U udrugu Pragma puno češće pozvone majke u odnosu na očeve. Vjerujemo da je tako i u ostalim savjetovalištima. Bilo da traže pomoć za sebe kao roditelja ili za svoje dijete, majke su češće tražiteljice pomoći. Očevi – naizgled – kao da su skupina koja za to ne osjeća toliku potrebu, imaju manje vremena ili smatraju da briga o mentalnom zdravlju obitelji spada u domenu kompetencija njihovih supruga/partnerica jer „ionako njima razgovori idu od ruke“. Ili im je možda neugodno tražiti pomoć, kao da još uvijek vlada mit: „muškarac koji traži pomoć nije dovoljno jak da ga sam riješi“?
Povodom dana očeva želimo progovoriti o važnosti oca i njihove uključenosti u obiteljsku dinamiku, posebno s obzirom na njihov specifičan doprinos odgoju djece, ali ih i ohrabriti kada primijete da im je potrebna (stručna) pomoć u prevladavanju obiteljskih teškoća.
Određene promjene su se dogodile kada je u pitanju očeva uključenost u djetetov život. Planiranje trudnoće, informiranje o tijeku trudnoće, pregledi, trudnički tečaj i sam porod trenuci su u koji se očevi već uključuju zajedno sa svojim partnericama, prije nego započne prava skrb o djetetu.
Koliko god uz novorođenče vežemo majku, očeva uloga ima svoje mjesto i važnost od početka djetetova života. Već se neko vrijeme vodi rasprava o tome kako muškarci trebaju sudjelovati u odgoju djeteta, do koje mjere trebaju i oni preuzeti skrb i brigu o svakodnevnim djetetovim potrebama (od hranjenja do kupanja), ali i na koji način trebaju iskazivati emocionalnu toplinu i bliskost prema djetetu.
Određeni psihodinamski orijentirani stručnjaci, govore o prelasku iz „etičkih“ obitelji, u kojima prevladavaju očinski elementi: norme, pravila, racionalnost, osjećaj za društvo, vrijednosti, autonomija, u „afektivne“ obitelji, u kojima prevladavaju majčinski elementi: afekt, briga, nježnost, sigurnost, odnos. Princip i metoda odgoja postaje ljubav u odnosu na apstraktne principe, u perspektivi odgoja „sretne djece“. Navedeno je vidljivo kod roditelja koji nastoje što je više moguće djecu zaštiti od ili smanjiti razinu povreda, boli, frustracija koje mogu osjećati u tijeku odrastanja, što možemo reći da tradicionalno spada u domenu majčinske uloge. Moderni očevi, dakle, postaju „bliži“ majkama, na neki način uče novu ulogu koja im je tradicionalno „nepoznata“, prema nekim autorima, čak i teška.
Nastojanje da se oca i majku postavlja na „istu razinu“ otvara rizik odnosno opasnost da među njihovim ulogama nestanu razlike, da oboje zauzmu „majčinsku“ ulogu, što bi djetetu moglo otežati prelazak iz obiteljske sredine u onu društvenu i ostvarenje samostalnosti (što je tradicionalno bilo poticano od očinske figure). To ne znači da otac mora nužno ostati u svojoj tradicionalnoj ulozi, a majka u svojoj, već da se u roditeljskom odnosu (i u roditelju ponaosob) mora pronaći ravnoteža između „majčinske“ (primarne) skrbi i „očinske“ (sekundarne) skrbi (prema G.P. Charmet, 2000; U. Galimberti, 2010; F. Ferrarotti i sur., 2001; L. Zoja, 2000; D. Bruzzone, 2010).
Ne mogu zamisliti ni jednu veću potrebu u djetinjstvu od one za očevom zaštitom (Sigmund Freud)
O važnosti očinske figure u obitelji govore brojna istraživanja koja dokazuju kako očev angažman u brizi i odgoju u mnogo čemu blagotvorno utječe na djetetov razvoj: djeca koja imaju zainteresiranog i angažiranog oca, oca koji je sposoban za emocionalnu razmjenu (ton glasa, izražavanje ljubavi i prijateljstva s djetetom) pokazuju manje problema u ponašanju (agresije), manje emocionalnih problema (osobito depresije) manje su izložena raznim oblicima rizičnog ponašanja (ovisnostima), manje neopravdano izostaju s nastave i napuštaju školu i imaju veće obrazovne ambicije. Igra s djetetom, poticanje djeteta i razgovaranje o njegovim problemima u odnosu s ocem, znatno poboljšavaju djetetov socijalno-emocionalni razvoj, prilagodbu i životno zadovoljstvo u adolescenciji i odrasloj dobi te djetetov intelektualni razvoj i društvenu kompetenciju kao i osjećaj da ono samo upravlja svojim postupcima (tzv. unutarnji lokus kontrole). S druge strane, očevi su u pravilu više „zaigrani“, manje opterećeni oko svakodnevnih pojedinosti, opušteniji i hrabriji u igri u odnosu na majke, što također može potaknuti djetetovu kreativnost i obrazovna postignuća. Igra, osobito ona u kojoj dijete upravlja ishodom, povoljno utječu na uspostavu emocionalne kontrole, društvenu prilagođenost i popularnost. Istovremeno, očeva uključenost u odgoj djeteta povećava bliskost s partnericom, njezino zadovoljstvo i ukupnu kvalitetu braka i obitelji (M. Čudina-Obradović, J. Obradović, 2006, prema Pleck, 1997; Brayfield, 1995; Florsheim, Tolan i Gorman-Smith, 1998).
Ono što je važno istaći jest činjenica da očevi mogu podjednako dobro utjecati na djetetov razvoj bilo da žive s djetetom ili su rastavljeni ali redovito sudjeluju u njegovom odgoju (M. Čudina-Obradović, J. Obradović, 2006, prema Marsiglio i sur., 2000).
Istraživanja su također potvrdila kako je očeva uloga jednako važna, a možda i važnija od majčine za djetetov kasniji uspjeh – u odrasloj dobi. Posljedično, izjednačenost majčinske i očeve uloge u djetetovom odgoju nije poželjna. Kako tvrde autori Čudina-Obradović i Obradović: „očito je da povoljnije na odgoj djece utječu očevi čija se briga jasno razlikuje od majčine. Potpuno očevo prihvaćanje majčinske brige i majčinskog načina možda bi moglo smanjiti specifičan blagotvorni doprinos očeve nebrige za ‘nevažne sitnice’, njegovu bezbrižnost, muški i zaigrano ‘grubi’ stil, poticanje djeteta da hrabro zakorači u vanjski svijet.“ Isti autori podcrtavaju važnost otkrića „odgođenog učinka“ očeve uključenosti. Navode kako očevo bavljenje djetetom tijekom njegovih prvih 30 mjeseci života znatno utječe na djetetovu inteligenciju u kasnijem djetinjstvu, na djetetovu privrženost u adolescenciji. Dakle, povoljni utjecaj očevog bavljenja djetetom očit je i u odrasloj dobi kad se otac njime više ne bavi.
Zaključno, slažemo se s autorima koji navode kako, uz majčinu prisutnost i kvalitetnu majčinsku skrb, društvo treba osigurati svakom dijetu priliku da doživi „odgođeni očinski učinak“ u ranom djetinjstvu. Stoga je važno usmjeriti resurse u osiguranje kvalitete i stabilnosti brakova s malom djecom, a posebno osiguranje blizine i zainteresiranosti očeva za dijete i u slučaju rastave braka (M. Čudina-Obradović, J. Obradović, 2006).
Pragma je sukladno tome osmislila aktivnosti usmjerenih očevima, a između ostalog pokreće grupu podrške namijenjenu očevima koji iščekuju rođenje djeteta ili imaju tek rođeno dijete. Prvi susret će se održati 5. travnja 2018. u 17 sati u udruzi Pragma, Teslina 13. Prijave i informacije na pragma@udruga-pragma.hr ili 01 7789 950.
Sretan Dan očeva!
Članak je nastao u okviru projekta „Podrška obitelji u zajednici“ kojeg financira Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku te projekta koje financira Grad Zagreb.
Literatura:
M. Čudina-Obradović, J. Obradović (2006): „Psihologija braka i obitelji“, Sveučilišni udžbenik, Zagreb
F. Ferrarotti i sur. (2001): Le figure del padre. Ricerche interdisciplinari, Armando Editore, Rim
P. Charmet (2000): I nuovi adolescenti. Padri e madri di fronte a una sfida, Raffaello Cortina Editore, Milano
U. Galimberti (2010): L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani, Feltrinelli, Milano
L. Zoja (2000): Il gesto di Ettore. Preistoria, storia, attualità e scomparsa del padre, Bollati Boringhieri, Torino
D. Bruzzone (2010): L’educatore oggi: un nuovo slancio, Europski pedagoški susret, Cadine (Trento), 9.-10. listopada 2010
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.