Financijski proizvodi i usluge postaju sve složeniji, a mladi će danas vjerojatno morati donijeti više financijskih odluka u životu nego njihovi roditelji. Učenici koji se bliže kraju obveznog obrazovanja već su potrošači financijskih proizvoda: mnogi imaju bankovne račune, koriste internetske usluge plaćanja ili imaju mobilni telefon koji je unaprijed plaćen. Mnogi će se također zajedno s roditeljima odlučiti hoće li nastaviti s visokim obrazovanjem i, ako je tako, kako to platiti. No, stječu li 15-godišnjaci financijska znanja i vještine potrebne za život odraslih?
PISA 2012. uključila je procjenu financijske pismenosti učenika – prvo međunarodno istraživanje takve vrste. Sudjelovalo je oko 29 000 učenika u 18 zemalja OECD-a i partnerskim zemljama i gospodarstvima – što predstavlja oko devet milijuna 15-godišnjaka. Stručnost u financijskoj pismenosti je nevjerojatno raznolika, kako među državama, tako i unutar njih. Učenici u Šangaju postižu najviši rezultat u financijskoj pismenosti, s prosječnih 603 bodova, 103 boda iznad OECD prosjeka. U prosjeku učenici u Australiji, Flamanskoj zajednici Belgije, Češkoj, Estoniji, Novom Zelandu i Poljskoj također imaju viši rezultat od prosjeka OECD-a. Među zemljama OECD-a, 75 bodova – ekvivalent cijeloj razini stručnosti – odvaja zemlje/gospodarstva s najvišim i najnižim rezultatima, dok je među svim zemljama i gospodarstvima sudionicima, razlika između najviših i najnižih performansi veća od 225 bodova. Ipak, samo mali udio (16 %) razlika u prosječnim rezultatima financijske pismenosti zemalja objašnjava se bogatstvom jedne zemlje.
Među 13 zemalja i gospodarstava OECD-a, samo jedan od deset učenika ima najvišu razinu vještina financijske pismenosti – razina 5 – u PISA 2012. Ovi učenici mogu riješiti ne-rutinske financijske probleme, kao što je računanje stanja na bankovnim izvodima, čimbenika poput prednosti prijenosa i razumijevanje šireg financijskog okruženja, uključujući implikacije na porez na dohodak. Na drugom kraju spektra stjecanja, 15 % učenika postigne prosječnu ocjenu ispod početne razine, razina 2. U najboljem slučaju, ti učenici mogu prepoznati razliku između potreba i želja, donijeti jednostavne odluke o dnevnoj potrošnji, prepoznati svrhu svakodnevnih financijskih dokumente, poput računa, i primjenjuju pojedinačne i osnovne numeričke operacije (zbrajanje, oduzimanje ili množenje) u kontekstima s kojima su se mogli osobno susresti.
PISA definira financijsku pismenost kao „znanje i razumijevanje financijskih koncepata i rizika te vještine, motivaciju i pouzdanje za primjenu takvog znanja i razumijevanja kako bi se donijele učinkovite odluke u različitim financijskim kontekstima, kako bi se poboljšala financijska dobrobit pojedinca i društva te omogućilo sudjelovanje u ekonomskom životu”.
Iako su vještine matematike i čitanja usko povezane s financijskom pismenošću, visoka stručnost u jednom od tih temeljnih predmeta ne mora nužno signalizirati i visoke rezultate u financijskoj pismenosti. Učenici iz nekih zemalja koji se dobro snalaze u financijskoj pismenosti, kao što su Australija, Češka, Estonija, Flamanska zajednica Belgije i Novog Zelanda, u prosjeku imaju više rezultate financijske pismenosti nego što bi to predviđali njihovi rezultati iz matematike i čitanja, dok studenti u Francuskoj, Italiji i Sloveniji ostvaruju lošije rezultate u financijskoj pismenosti nego što se to očekivalo, temeljeno na njihovoj uspješnosti iz matematike i čitanja.
Iako je PISA dosljedno pokazala rodni jaz u matematici i uspješnosti čitanja, u 17 od 18 zemalja i gospodarstava koja su sudjelovala u procjeni financijske pismenosti, ne postoji takva razlika između prosječnih rezultata dječaka i djevojčica u financijskoj pismenosti. Međutim, među učenicima koji imaju slične performanse iz matematike i čitanja, dječaci se bolje snalaze nego djevojčice u 11 od 18 zemalja i gospodarstva.
Neke su zemlje počele uvoditi financijsko obrazovanje u svoje školske programe; drugi se usredotočuju na jačanje konceptualnog razumijevanja učenika u ključnim područjima, poput matematike, i potom očekuju da će njihovi učenici moći primijeniti to razumijevanje u različitim kontekstima, uključujući i financijski. Činjenica da ova posljednja grupa uključuje vrhunski Šangaj, čiji učenici pokazuju višu sposobnost financijske pismenosti od one u bilo kojoj drugoj zemlji, iako su rijetko izloženi problemima koji su postavljeni u financijskim kontekstima u školi, pokazuje da je pitanje kako razviti financijsko opismenjavanje još uvijek vrlo otvoreno za raspravu.
Što bolje pojedinac razumije financijske koncepte i proizvode, to će biti informiraniji kad donosi financijske odluke. Te odluke ne utječu samo na pojedinačna kućanstva, već u konačnici i na ekonomsko zdravlje šireg društva.
Izvor: OECD.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.