Kod djece se depresivno raspoloženje najčešće očituje kroz razdražljivost i hirovitost pa je potrebno takve simptome razlikovati od ponašanja razmaženog djeteta. Zato često ostane neotkrivena i neliječena! Prema DSM-V, simptomi kod djece su česte pritužbe, razdražljivost i socijalno povlačenje. Kod djevojčica primjećujemo više negativnih raspoloženja, a kod dječaka nedostatak kontrole i agresiju.
Depresija dobro predviđa lošiju prilagodbu na školu, brojne emocionalne probleme, stres i narušeno samopouzdanje, socijalne vještine te otpornost djece na druge negativne događaje. U tom odnosu teško je odrediti što prethodi čemu, ali možemo pretpostaviti kako sve navedeno dovodi do depresivnih simptoma, a oni samo dodatnu narušavaju funkcioniranje djeteta – na emocionalnom i društvenom planu.
Depresiju kod djece važno je prepoznati, no čak i kada ne postoje jasne naznake o depresivnosti kod učenika, poželjno je osmišljavati i provoditi programe koji bi imali za cilj njenu prevenciju. Dječja depresija opasna je iz razloga što može prerasti u poremećaj odrasle dobi, distimiju, ili pak završiti samoubojstvom u adolescentnoj dobi, tijekom težih depresivnih epizoda.
Upravo zbog negativnih posljedica na razvoj i kvalitetu života, važno ju je prevenirati. Unatoč našim uvjerenjima, učestalija je nego ijedna druga mentalna bolest i to u svim životnim fazama, iako se ranije mislilo da djeca ne mogu biti depresivna jer nemaju razvijeno apstraktno mišljenje. Ono što kod djece može potaknuti tugu i simptome nalik depresiji, povezano je s nedovoljno razvijenom emocionalnom inteligencijom, traumatičnim iskustvima i generalno tendencijom djece da se krive za loše događaje iz okoline poput bolesti ili smrti bliskog člana obitelji.
Često se prvi znakovi depresivnosti kod djece mogu, iako teško, uočiti u dobi od 7-8 godina, a poremećaj se javlja oko 12-13 godine. Spoj hormonalnih promjena, negativnih životnih događaja, genetske ranjivosti te razvoja mišljenja dovodi do ozbiljnije kliničke slike koju je potrebno tretirati što ranije. Depresivna djeca često su i tjeskobna, samopoštovanje im je nisko, a zbog svega pate i njihove socijalne interakcije. Bez podrške prijatelja, teško se sama nose sa problemima koji ih muče.
Čak i djeca koja biološki nisu sklona depresiji, u negativnom školskom okruženju mogu je razviti, npr. ako su odbačena od strane vršnjaka (zbog slabog školskog uspjeha, niskog socio-ekonomskog statusa ili bilo koje druge osobine) jer je njihov utjecaj u toj dobi gotovo jednako važan kao i utjecaj roditelja. Svima je, pogotovo u osnovnoj školi, bitno poticati pozitivne odnose među učenicima, barem jednako kao i usvajanje klasičnog školskog gradiva.
Članak je nastao unutar programa “Podrška obitelji u zajednici” koji se provodi uz financijsku potporu Ministarstva zdravstva i Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. Sadržaj dokumenta u isključivoj je odgovornosti Pragme i ne može se smatrati stavom ministarstava.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.