Hrvoje Debeljak je novinar na portalu srednja.hr i student novinarstva na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Zanima ga sektor obrazovanja gdje posebno prati teme vezane uz studentski život te političko i medijsko opismenjavanje. Za Pragminu Nagradu prijavio je rad: „U Varaždinu uskoro jedan od najvažnijih događaja za mlade u Europi, stiže ih preko 1000 iz svih krajeva“.
Koja je Vaša motivacija za sudjelovanje i što mladi mogu naučiti iz priloga?
Motivirao me dio koji govori o tome kako mladi danas provode slobodno vrijeme. Mišljenja sam da je danas mnoštvo besplatnih prilika za koje mladi možda nisu ni čuli. Jedan od njih svakako je bio i European Youth Event o kojem sam pisao. Riječ je o događaju koji se prošle godine prvi put održao u Varaždinu, a okuplja mlade iz cijele Europe i svijeta s ciljem razmjena ideja, povezivanja, komunikacije i upoznavanja novih ljudi. Opisao sam i iskustvo učenika iz Vinkovaca koji su dobili priliku otići u Strasbourg, što samo pokazuje kako se kvalitetno može provoditi slobodno vrijeme, a istodobno povezano sa školom. Njima je jedna od najzanimljivijih radionica u Francuskoj bila ‘Living library – Don’t judge book by its cover’ gdje ljudi zamjenjuju ‘žive’ knjige – osobe, a čitanje postaje razgovor. Cilj je smanjenje diskriminacije temeljene na stereotipima, a učenici su pozvali i sve druge mlade u Hrvatskoj da upravo na te načine provode slobodno vrijeme. Takve aktivnosti važne su za obrazovanje jer obrazovanje već odavno nije samo knjiga, bilježnica i slušanje na satu. Ono izvan učionice postaje sve važnije i popularnije, a upravo moj rad o tome govori. Vjerujem da ovakvi projekti itekako mogu pripomoći i medijskoj pismenosti koja je, nažalost, još zanemarena u našem obrazovanju.
Može li čitanje pomoći u socijalnom i emocionalnom učenju djece i mladih?
Čitam od malih nogu, a naviku je na mene prenijela moja sestra koja je također jako puno čitala. Otac je uvijek čitao novine, što je svakako razvilo i čitalačku naviku kod mene. Čitanje je ključan segment za kritičko razmišljanje i bilo kakvo izražavanje, stoga žalim da ne čitam i više. Smatram da sustav lektira treba modernizirati jer je čitanje u osnovnoj i srednjoj školi ključno za cijeli život.
Na koji način bi mediji mogli pomoći kako bi mladi kvalitetnije provodili slobodno vrijeme i gdje je tu uloga čitanja i medija?
Međunarodne razmjene ili razmjene unutar zemlje svakako su odlična prilika za mlade i daleko su od bilo kakve opasnosti. Druženje uživo, razmjene ideja, upoznavanje mladih osoba s drugog kraja Europe prilike su koje nikada ne treba propustiti. I čak ako postoji „doza“ straha, to treba pustiti i samo krenuti. Jedan projekt slijedi drugi i događanja poput European Youth Eventa mnogima mogu biti odskočna daska – i pritom ne mislim nužno na same prilike, nego na osobni rast i razvoj. Medijsko opismenjavanje važno je za svaku mladu osobu i to je svakako proces u kojem je, uz formalno znanje, potrebno i ono neformalno, praktično – čitanje, čitanje i puno čitanja, čuti nešto iz medijskog prostora, biti dio kakve radionice. Kada tako nešto razvijemo u školama, mi mladi bit ćemo itekako medijski pismeni.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.