„Dijete prestaje pitati pitanja, ako ne dobije odgovore“

Mladi se susreću s brojnim situacijama u kojima imaju mnogo različitih izbora i trebaju donijeti odluku o tome što učiniti, koje društvo odabrati i kako provoditi slobodno vrijeme. Za donošenje tih odluka nedostaje im iskustva, ali i kognitivne spremnosti.

U adolescentnoj dobi su mladi usmjereni na vršnjake, preispituju društvene vrijednosti, traže svoj identitet, eksperimentiraju, ali i slabije procjenjuju rizik, mogu biti impulzivni te su usmjereni sadašnjem trenutku. Centar za nagrađivanje (dopaminski sustav) razvija se prije dijela koji je odgovoran za donošenje odluka, obradu i inhibiciju. Mladi odrastaju izloženi i uronjeni u online svijet. Poruke koje su dostupne mladima vezana uz sredstva ovisnosti su različite i zbunjujuće, a količina i vrsta informacija te način na koje se te informacije prenose pridonose neutralnom ili pozitivnom stavu prema ovisnostima kod značajnog dijela mladih.

Društvene mreže i internetske stranice omogućuju gotovo svima da prezentiraju svoje stavove, viđenja i ideje širokim publikama, a neki autori navode i da je u formiranju stavova ljudima važnije tko je informaciju podijelio nego tko joj je izvorno autor. Uz to, nerijetko se javlja i kognitivna pristranost – tendencija ljudi, a pogotovo mladih, da istražuju i pronalaze informacije i argumente koje potvrđuju njihovo prethodno uvjerenje, a ne ono koje ga opovrgava.

Ljudi uče promatrajući pozitivne i negativne posljedice tuđih ponašanja ili opažanjem drugih (teorija socijalnog učenja), a to se može primijeniti i na medije, prilikom čega se u umu čitatelja ili gledatelja stvaraju različite afirmirajuće misli, ali i popuštanja otpora prema određenim proizvodima nakon nekoliko viđenih pozitivnih aspekta prikazanih u medijima. U radu s mladima, najčešće se susrećemo s mitovima vezanima uz konzumaciju e-cigareta i kanabisa. Vlada vjerovanje da će se legalizacijom marihuane smanjiti njena uporaba, da njena konzumacija nije opasna; kao i da je manje štetna od cigareta ili alkohola, da je lijek, da ne stvara ovisnost te da je svi uzimaju.

Zaključci sudionika prve konferencije Mreže za socijalno i emocionalno učenje „Sigurni uživo, sigurni online!“, održane u travnju 2024. godine, bili su da nam je u suzbijanju ovih mitova, ali i u prevenciji ovisnosti, nužna suradnja i umreženost stručnjaka, ali i suradnja s roditeljima. Roditeljima nedostaje znanja, ali i vještina.

U želji da svoju djecu zaštite, štite ih i od nužnih informacija („Dijete prestaje pitati pitanja, ako ne dobije odgovore“). Zaštićivanje djece dovodi i dijelom do prevelikih očekivanja, koja djeca – kad ih ne mogu ispuniti mogu lako ući u neprihvatljiva ponašanja – uključujući i eksperimentiranje sa sredstvima ovisnosti.

Veliku ulogu imaju i nastavnici koji u svojoj odgojnoj ulozi moraju biti autentični te svojim primjerom pokazivati primjeren model ponašanja. Važno je usmjeriti se na mentalno zdravlje mladih, koje ako je narušeno – može biti i uzrok i posljedica konzumacije sredstava ovisnosti. Problemu ovisnosti i samoj prevenciji ovisnosti moramo početi još u ustanovama predškolskog odgoja i obrazovanja, a svakako u ranijim razredima osnovne škole pri čemu sudionici konferencije govore kako je kontinuitet od iznimne važnosti u prevenciji ovisnosti – jednokratne aktivnosti ne daju isti učinak kao i stvaranje odnosa i kontinuirani rad s djecom i mladima.

Programske aktivnosti “Online i uživo – program prevencije na svim platformama” provode se uz financijsku potporu Ministarstva zdravstva. Sadržaj dokumenta u isključivoj je odgovornosti Udruge i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Ministarstva zdravstva.