Povodom Međunarodnog dana borbe protiv rasne diskriminacije razgovaramo s Nedjeljkom Markovićem, predsjednikom Pragme i Hrvatske mreže protiv siromaštva, diplomiranim socijalnim radnikom.
Postoji li danas dobar način borbe protiv rasizma u Hrvatskoj, odnosno svijetu?
Marković: Suprotnost rasizmu, kao ideologiji prema kojoj među ljudskim rasama postoje nepremostive razlike zbog njihove boje kože, jezika, kulture i drugih karakteristika, kao i hijerarhijski odnos u kojoj je dominantna, većinska kultura, nadređena u smislu moći i resursa s kojima raspolaže, koncept je multikulturalizma. Multikulturalizam se javlja kao odgovor na miješanje kulturno, društveno, etnički i religijskih različitih zajednica, ali i kao zahtjev za punopravno priznavanje kulture neke društvene skupine, obično manjinske. Mislim da je dobar put promoviranje multikulturalizma, odnosno interkulturalnosti kao dinamičkog procesa, u povećanju obrazovnih ishoda članova manjinskih grupa, osobito nekih ranjivih skupina kao što su Romi, ali i ostalih etnički manjinskih skupina. Ona se može ostvariti različitim mjerama kao što su uklanjanje segregacije u školama, smanjivanjem ranog napuštanja školovanja na svim razinama obrazovanja, poticanjem sudjelovanja u visokoškolskom obrazovanju, kao i povećanjem pristupa i kvalitete obrazovanja i skrbi u ranom djetinjstvu za manjinske grupe. Posebno je važna pomoć u rješavanju osobnih i obiteljskih problema djece koje dolaze iz manjinskih grupa, u suradnji s njihovim obiteljima, te različite mjere metoda poučavanja i učenja, uključujući podršku u učenju za učenike koji otežano uče i učenje jezika države u kojoj žive. Znanje jezika se pokazuje kao jedan od ključnih čimbenika slabijeg uključivanja manjinskih grupa u društvo.
Je li hrvatsko društvo pluralističko ili pluralno?
Marković: Mislim da je moderno hrvatsko društvo dominantno pluralističko, ali kako kod nas, tako i u Europi, zbog stalnih migracijskih trendova i radikalizacije pojedinih etničkih ili vjerskih skupina, postoji mogućnost istiskivanja „normalnog“ pluralizma u korist koncepta pluralnosti u kojem zajednice žive zajedno na istom prostoru, ali svaka sa svojim vrijednostima i kulturama gdje su jasno podijeljene uloge te moć pojedine zajednice s jasnim ekonomskim, socijalnim i političkim obilježjima. Hrvatsko društvo je dominantno pluralističko zbog ravnomjerne distribucije moći koja postaje jedno od temeljnih obilježja multikulturnih društva. Vidimo da u hrvatskom društvu različite manjinske skupine ravnopravno sudjeluju u političkom, kulturnom i društvenom životu, i to je dobro za cjelokupno hrvatsko društvo. Kao suprotnost današnjem konceptu multikulturalizma „kulturalne osjetljivosti“ dugo je bio dominantan „asimilacijski koncept građanstva“ koji se pokazao problematičan, a neke posljedice su bile nedavno vidljive u Sjedinjenim Američkim Državama i pokretima za ravnopravnost temeljenim na rasnoj pripadnosti.
Neka istraživanja govore kako djeca iz manjinskih grupa manje sudjeluju u izvannastavnim aktivnostima, zašto je to tako?
Marković: Naš posao je promicati dostupnost i korištenje izvannastavnih aktivnosti, a prepreke mogu biti zbog jezika, financija, mjesta stanovanja, nepostojanja socijalne mreže – na primjer, prijatelja koji će nas potaknuti na uključivanje u slobodne aktivnosti. Znamo da djeca ponekad biraju izvannastavne i izvanškolske aktivnosti zbog druženja, drugih osoba, ali i poticaja odraslih. Zato moramo poticati veću uključenost roditelja i poboljšati obrazovanje profesionalaca u socijalnim službama i obrazovanju koji će nam pomoći u tom poslu.
To znači da se i službe moraju mijenjati?
Marković: Tako je. Istraživanja u SAD-u govore kako su imigracije, bile one legalne ili ilegalne, potaknule promjene u radu socijalnih službi, ukazujući na jezične i birokratske barijere, nepoznavanje zakona i procedura rada institucija, rad s imigrantima s invaliditetom, razdvojenost obitelji i druge specifične poteškoće kojih stručnjaci u socijalnim i obrazovnim službama moraju biti svjesni.
Kod manjinskih grupa važno je poznavati i religijsku kulturu. Što nam ona omogućava?
Marković: Važan je aspekt i razumijevanja religijske pripadnosti kao dio kulturnog identiteta pojedinca kao sastavnice multikulturalnih društava, i to može snažan argument za promoviranje religioznosti u suvremenim nastavnim programima koji nastoje što šire integrirati koncept multikulturalnosti. O tome zašto je to tako, imamo brojne znanstvene dokaze iz Hrvatske i svijeta.
Uz neke manjine se u Europi posljednjih godina veže i pojam radikalizacije – koliko ona šteti kulturnom identitetu tih manjina?
Marković: Europske vlade snose veliku odgovornost za odnos prema manjinama, a čest je primjer francuske javne politike i neadekvatnosti vladinih napora u smanjenju diskriminacije prema postkolonijalnim manjinama koje oni u svakodnevnom diskursu zovu Arapi, Muslimani ili Crnci, a koja zapravo hrani ljutnju koja doprinosi nasilnom ekstremizmu. Mislim da obrazovanje i druge javne politike, a ne samo sigurnosna i represivna politika, tako moraju odraditi svoj put istinske integracije manjina kako bi Europa opet preuzela vodeće mjesto u zaštiti ljudskih prava i promicanja multikulturalizma, osobito među manjinama. Kao što Vijeće Europe kaže „ljudi koji žive u situaciji socijalne isključenosti i ekstremnog siromaštva osjećaju da njihov dignitet nije prepoznat i poštovan. Zbog toga osjećaju da ih se neće čuti ili slušati. Štoviše, mogu se osjećati beskorisnima i kao da nemaju mjesto u društvu… Prva bitka koju moraju dobiti isključeni je da budu poštovani i da mogu ostvarivati svoja prva kao i drugi građani“. Ekstremizam ili radikalizam označava aktivno i jasno protivljenje temeljnim vrijednostima jednog društva, a posao europskih vlada je pojasniti koje su to temeljne vrijednosti naših društava i učiti sve građane o tome.
Možemo li razvijati neke vještine koje će nam pomoći u borbi protiv radikalizacije?
Marković: U odnosu na radikalizaciju mladih koja označava neprihvaćanje temeljnih vrijednosti pojedinog društva, nekritički odnos prema svojoj kulturi i vrijednostima svoje kulture i politika, potrebno je nastaviti obrazovanje stručnjaka kao i mladih u smjeru interkulturnih kompetencija. Takva osoba je sposobna usvajati interkulturne stavove, znanja i vještina interpretiranja, vještine otkrivanje i interakcije kako bi bolje razumjela i poštivala različite kulture. Takva osoba je kompetentna i sposobna je vidjeti odnos različitih kultura, ima sposobnost medijacije, interpretacije, kritičkog i analitičkog razumijevanja svoje i tuđe kulture. U Pragmi zagovaramo medijsku i emocionalnu pismenost kao dvije temeljne pismenosti koje nam mogu pomoći u ublažavanju radikalizacije u društvu.
Vi ste socijalni radnik – gdje vidite ulogu socijalnih radnika i obrazovanja socijalnih radnika u multikulturalnom društvu?
Marković: Profesori Žganec i Opačić su dali jednu od radnih definicija multikulturalizma kao onog koji „označava razmatranje doprinosa koje pripadnici neke manjine mogu dati u suodnosu s dominantnom kulturom u društvu, a s druge strane označava specifične među-kulturalne odnose koji se pojavljuju na različitim razinama“. Iz te njihove definicije vidimo kako je obrazovanje socijalnih radnika za multikulturalnu i interkulturalnu perspektivu postalo sastavni dio obrazovnih kurikuluma, a ostaje izazov prijenosa u svakodnevnu praksu socijalnih radnika u području usvajanja interkulturalnih stavova, znanja i vještina. Studij socijalnog rada Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ima niz kolegija koji ovu temu postavljaju u srž djelovanja socijalnih radnika kako bi štitili one ranjive u našem društvu, a ukazali na sve prednosti oblikovanja takvog multikulturalnog društva u kojem su moć i resursi ravnomjerno raspoređeni.
Članak je nastao unutar programa „Podrška mladima u zajednici – razvoj socijalnih usluga usmjerenih mladima (Četvrta faza) koji se provodi uz potporu Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. Sadržaj članka je u isključivoj odgovornosti Pragme i ne može se smatrati mišljenjem Ministarstva.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.