Jesu li 15-godišnjaci kreativni u rješavanju problema? Odgovor na ovo pitanje traže brojni istraživači iz obrazovanja, a koje donosi OECD.
Da bi dobro prošli u PISA-inoj prvoj procjeni kreativnih vještina rješavanja problema, učenici moraju biti otvoreni za novosti, tolerirati sumnju i nesigurnost te se usuditi koristiti intuiciju pri pronalasku rješenja. To što je učenik dobar u osnovnoškolskim predmetima ne znači da je vješt u rješavanju problema. U Australiji, Brazilu, Italiji, Japanu, Koreji, Makao-Kini, Srbiji, Engleskoj (UK) i SAD-u, učenici u prosjeku postižu značajnije rezultate u rješavanju problema nego učenici u drugim zemljama koji pokazuju slične sposobnosti u čitanju, matematici i znanosti.
Mnogi od najboljih izvođača u rješavanju problema su azijske zemlje i ekonomije, gdje učenici pokazuju visoku razinu vještina razmišljanja i samostalnog učenja. U međuvremenu, u usporedbi s učenicima sličnih cjelokupnih performansi, učenici u Brazilu, Irskoj, Koreji i Sjedinjenim Državama djeluju najjače u interaktivnim problemima koji zahtijevaju od učenika da otkriju korisne informacije istražujući problematičnu situaciju i prikupe povratne informacije o učinku svojih aktivnosti.
Postižu li danas 15-godišnjaci vještine rješavanja problema koje su potrebne u 21. stoljeću? Novi rezultati procjene rješavanja problema PISA 2012, koja je provedena na računalu i uključivala je oko 85 000 učenika iz 44 zemlje i gospodarstava, pomažu odgovoriti na to pitanje.
Većem dijelu 15-godišnjaka nedostaju osnovne vještine rješavanja problema.
Rezultati pokazuju da učenici u Singapuru i Koreji, a slijede učenici u Japanu, postižu bolji rezultat u rješavanju problema nego učenici u svim ostalim zemljama sudionicama i gospodarstvima. Još četiri istočnoazijske partnerske ekonomije nalaze se između 4. i 7. mjesta: Macao-Kina, Hong Kong-Kina, Shanghai-Kina i Taipei (prema silaznom redoslijedu od njihovih rezultata). Kanada, Australija, Finska, Engleska (Ujedinjeno Kraljevstvo), Estonija, Francuska, Nizozemska, Italija, Češka, Njemačka, Sjedinjene Američke Države i Belgija (prema silaznom redoslijedu od njihovih prosjeka rezultata) imaju ocjene iznad OECD prosjeka, ali ispod prije navedene skupine zemalja.
Kompetencija za rješavanje problema definirana je kao sposobnost uključivanja u kognitivnu obradu radi razumijevanja i rješavanja problemskih situacija u kojima metoda rješenja nije odmah očigledna. To uključuje spremnost da se uključimo u takve situacije kako bi ostvarili svoje potencijale kao konstruktivni i promišljeni građanin. U procjena se koristi simuliranim problemskim situacijama iz stvarnog života – poput nepoznatog prodajnog automata ili neispravnog elektroničkog uređaja – za mjerenje vještina razmišljanja učenika, njihove sposobnosti reguliranja procesa rješavanja problema i spremnosti na to.
U dvije zemlje s najboljom rezultatima – Koreji i Singapuru, 15-godišnji učenici mogu sustavno rješavati umjereno složene situacije. Na primjer, u Koreji i Singapuru 56 % učenika, dok samo 31 % učenika u zemljama OECD-a, u prosjeku, može otkloniti kvar na nepoznatom uređaju koji je neispravan (zadatak na razini 4 na ljestvici stručnosti PISA-e).
Oni shvaćaju poveznice među elementima problematične situacije; mogu planirati nekoliko koraka unaprijed i prilagoditi svoje planove u svjetlu povratnih informacija; mogu stvoriti hipotezu o tome zašto neki uređaj ne radi i opisati kako ga testirati. Suprotno tome, u zemljama s najnižim rezultatima više od 50 % učenika može riješiti samo vrlo jednostavne probleme koji ne zahtijevaju razmišljanje unaprijed i koji su postavljeni u poznatim postavkama – poput određivanja putem pokušaja i pogreške, čije rješenje među ograničenim nizom alternativa najbolje zadovoljava jedan kriterij (zadaci na razini 1 na skali stručnosti).
U Japanu i Koreji samo 7 % učenika izvodi probleme ispod razine 2. PISA otkriva da čak i u zemljama s najboljim rezultatima značajan broj 15-godišnjaka nema osnovne vještine rješavanja problema koje se smatraju neophodnim za postizanje uspjeha u današnjem – a kamoli „sutrašnjem“ svijetu.
U zemljama s visokim ukupnim učinkom, učinak viši od očekivanog u rješavanju problema može značiti da takve zemlje uspijevaju pružiti mogućnosti učenja koje učenike posebno dobro pripremaju za rješavanje složenih problema iz stvarnog života u kontekstima s kojima se obično ne susreću u školi. U zemljama s niskim ukupnim učinkom, učinak jačeg od očekivanog u rješavanju problema može ukazivati na to da takve zemlje ne koriste maksimum učeničkog potencijala u osnovnoškolskim predmetima.
U zemljama i gospodarstvima koja stoje na vrhu po osposobljenosti za rješavanje problema, učenici ne samo da nauče traženi kurikulum, već uče kako pretvoriti probleme iz stvarnog života u mogućnosti učenja – kreativno osmišljavajući rješenja i namjernim razmišljanjem u kontekstima izvan škole. Rezultati PISA-ine procjene rješavanja problema pokazuju da učitelji i škole mogu potaknuti sposobnost učenika da se suoče – i riješe – različite probleme s kojima se svakodnevno susreću u životu 21. stoljeća.
Izvor: OECD.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.