Medijska pismenost odnosi se na sposobnost pristupa, analize, evaluacije i stvaranja medijskog sadržaja u različitim oblicima, kao što su tisak, televizija, radio, film i digitalni mediji. Uključuje vještine i znanja potrebna za kritičko razumijevanje i tumačenje medijskih poruka, kao i za učinkovito i odgovorno korištenje medijskih alata i tehnologija. Medijska pismenost uključuje razumijevanje načina na koji medijski sadržaj nastaje, kako oblikuje naše perspektive i uvjerenja te kako utječe na društvena, kulturna i politička pitanja. Također, ona uključuje sposobnost prepoznavanja pristranosti, propagande i dezinformacija u medijima te donošenje informiranih odluka o tome koje medije konzumirati i dijeliti. Razvijanjem vještina medijske pismenosti pojedinci mogu postati angažiraniji i informiraniji građani, bolje opremljeni za snalaženje i sudjelovanje u današnjem društvu zasićenom medijima. Upravo na primjeru prepoznavanju kako lažne vijesti djeluju na druge, koje posljedice izaziva propaganda i oglašivačka industrija te kako dezinformiranje može utjecati na ponašanja i stavove (uključujući i donošenje životno važnih odluka poput odluke o (ne)korištenju nekog lijeka), socio-emocionalna pismenost se pokazuje kao logičan dio medijske pismenosti.
Stručnjaci ističu kako medijska i emocionalna pismenost još uvijek nisu zaživjele kao dio obvezatnog programa u odgojno-obrazovnim ustanovama, iako će se i struka i opća javnost zasigurno složiti da je to izuzetno važno uravnoteženog i zdravog razvoja svake osobe, osobito u formativnom razdoblju kada su djeca i mladi izloženi utjecaju medija. U vremenu u kojemu mediji preuzimaju ulogu socijalizatora i određivanja „poželjnog i dobrog u društvu“, a obrazovani sustav se obraća prvenstveno razvoju usvajanju činjenica, potiskujući tako raspravu o socio-emocionalnoj pismenosti u kraj ili u područje „privatnog, obiteljskog“.
Prepoznavanje i razumijevanje vlastitih i tuđih emocija vodi ka razvoju zdrave ljubavi prema sebi, empatije, tolerancije i sretnijeg suživota, kako u obitelji tako i u društvu koje je sve više obilježeno različitostima, a što bi trebala biti i temeljna poruka medijskog sadržaja kojemu su izloženi mladi. S jedne strane brojne zabrane mladima (ograničavanje sadržaja, količine vremena provedenog ispred „ekrana“) su stavile u prvi plan “kazneni dio odgoja”, a manje onaj edukativni i kritički – propitivanje sadržaja koji se mladima nudi na brojnim platformama u kojima nemaju nadzor niti vođenje, odraslih i zrelih osoba.
U projektu „Medijsko obrazovanje je važno“ naglasak je upravo na povezivanju socijalne, emocionalne i medijske pismenosti te poticanju kritičke rasprave o ulozi medija u hrvatskom društvu. Ako ste zainteresirani za uključivanje u jačanje organizacija civilnog društva u ovome području – obratite nam se!
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.