Poziv na prijavu novinarskih radova za 12. „Godišnju nagradu za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja“ – prijave radova do 28. 2. 2025. godine
Udruga Pragma poziva novinare na prijavu za 12. Godišnju nagradu za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja s temom: „Odgoj kroz umjetnost“. Pozivamo novinare da do 28. veljače 2025., putem obrasca, prijave po jedan novinarski rad u kategorijama: za najbolji radijski, televizijski i/ili tiskani (online) prilog.
Prihvatljivi su radovi koji su objavljeni/emitirani između 1. siječnja 2020. i 28. veljače 2025. Pristigle novinarske radove, nakon provjere formalnih uvjeta, od ožujka do svibnja 2025., zajedno ocjenjuju učenici, nastavnici, stručni suradnici i roditelji prema načelu „jedna ustanova – jedan glas“. Dodjela Nagrade je u lipnju 2025. godine.
Umjetnost obogaćena intelektualnom, emocionalnom i humanom porukom prožetom estetskim vrijednostima, kao najvažnije sadržajno područje estetskog odgoja, zauzima vrijednu ulogu u životu mladog pojedinca. Zato ovogodišnja tema Nagrade „Odgoj kroz umjetnost“ ističe ciljeve koje želimo dosegnuti putem kvalitetnih novinarskih radova, a koji će medijski opismeniti djecu i mlade u Hrvatskoj:
promicanje stvaralačkog potencijala, smisla za estetiku te kreativnih inicijativa kod djece i mladih, a u koje su direktno uključena djeca i mladi;
poticanje razvoja emocionalne inteligencije, morala, sposobnosti kritičkog promišljanja;
poticanje razvoja smisla za samostalnost, slobodu, estetiku i transformaciju društva kroz umjetnost, odnosno estetiku.
Nagrada ima za cilj davanje podrške i promoviranje rada novinara koji promiču vrijednost obrazovanja i koji svojim izvještavanjem doprinose kvalitetnijoj informiranosti o obrazovanju i zato je koncipirana u tri dijela: u prvom dijelu Pragma objavljuje javni poziv novinarima za prikupljanje novinarskih radova u dvije/tri kategorije (radijski, TV i/ili tiskani/online prilozi) koji tematski povezuju umjetnost i obrazovanje te socio-emocionalne kompetencije djece; u drugom dijelu pristigli i kvalificirani novinarski radovi se upućuju u osnovne, srednje škole i učeničke domove u Hrvatskoj, zajedno s Pragminim Smjernicama za ocjenjivanje radova, gdje učenici biraju najkvalitetnije radove uz podršku svojih nastavnika te potporu Pragme; u trećem dijelu se organizira javna, svečana dodjela Nagrade, uz sudjelovanje djece i mladih, te se predstavljaju rezultati vrednovanja cjelokupnog procesa dodjele Nagrade.
Iz Natječaja su isključeni radovi koji spadaju u kategoriju prikrivenog oglašavanja, radovi koji promoviraju ili neprimjereno prikazuju određena nepoželjna ponašanja; radovi koji produbljuju ideološko – svjetonazorske društvene sukobe; radovi koji ne štite dostojanstvo djece i mladih te obitelji, kao i radovi koji svojim sadržajem nisu nedvosmisleno uspjeli povezati koncepte/promocije umjetnosti (lijepoga) te poželjnih obrazovnih i socio-emocionalnih vještina kod djece i mladih.
Zašto je odabrana tema estetike/umjetnosti?
Kada djeca nauče tražiti ljepotu kroz umjetnost, vjerojatnije je da će razviti vještine promatranja i pozornost na detalje, što koristi učenju u svim predmetima. Ove vještine mogu poboljšati kognitivne funkcije poput koncentracije, kritičkog razmišljanja i rješavanja problema, a zanimljivo je istaknuti kako neki nalazi pokazuju kako uključenost u umjetnost povećava angažman u školi i smanjuje stopu napuštanja škole, budući da učenici osjećaju veću svrhu i motivaciju.
Brojna istraživanja koja dovode u vezi glazbeno obrazovanje i kognitivni razvoj, pa tako glazbeno obrazovani ljudi pokazuju bolje rezultate u testovima pamćenja, pamćenju riječi, sposobnosti čitanja, boljem rječniku, dekodiranju emocija, testovima kratkoročnog pamćenja, radnom pamćenju, vizualnom pamćenju, vizualno motoričkoj integraciji, taktilnoj preciznosti, selektivnoj pažnji, spacijalnoj sposobnosti, matematičkim sposobnostima i drugim neverbalnim sposobnostima.
Bavljenje umjetnošću potiče djecu na kreativno razmišljanje i maštovito izražavanje, razmatranje višestrukih rješenja i pristup problemima iz različitih perspektiva. Djeca uče vizualizirati mogućnosti, vježbaju originalno razmišljanje, što potiče inovativno i kreativno razmišljanje tijekom odrastanja. Težnja za ljepotom potiče djecu da budu znatiželjna, kreativna i istraživačka, što pogoduje intelektualnom i umjetničkom razvoju. Estetsko uvažavanje pomaže djeci razviti znatiželju i potiče ih da promatraju detalje, obrasce i odnose u svijetu oko sebe.
Umjetnost djecu uči i strpljivosti, radnim navikama, ustrajnosti, ako se udubimo u umjetničko vježbanje prisiljeni smo na samu koncentraciju i vježbanje uma koji se kreativno razvija te razvija osjećaj za lijepo.
Osjećaj za lijepo, odnosno sposobnost prepoznavanja i uvažavanja estetskih kvaliteta u umjetnosti, prirodi i životu, smatra se važnim u psihičkom razvoju, pogotovo kod djece. Umjetnost djeci daje siguran prostor da istražuju i izražavaju svoje emocije na neverbalan i kreativan način, a pogotovo one koje im je možda teško artikulirati pa tako djeca koja se bave umjetničkim izražavanjem pokazuju poboljšanu samosvijest i bolju emocionalnu regulaciju.
Umjetnost ima važnu ulogu i u unapređenju socijalnih vještina pa tako sudjelovanjem u grupnim umjetničkim aktivnostima dolazi do jačanja društvenih veza i poboljšanim međuljudskim vještinama.
Razvijanje osjećaja za ljepotu također proširuje dječju svijest o kulturnoj raznolikosti i pomaže im da vide vrijednost u stvarima i ljudima koji su drugačiji od njih samih. Kada djeca nauče prepoznavati ljepotu u raznim oblicima – bilo da se radi o ljepoti u ljudima, umjetnosti ili prirodi – često razviju suosjećajniji i empatičniji pogled na svijet. Doživljavanje ljepote izvan sebe (npr. u umjetničkom djelu ili u prirodi) može potaknuti osjećaj povezanosti i želju za brigom za druge, što ide u prilog s rezultatima istraživanja koji sugeriraju da oni ljudi koji imaju snažnije izražen osjećaj zahvalnosti za ljepotu pokazuju i veću razinu empatije i suosjećanja.
Koje teme i sadržaji novinarskih radova mogu ući u uži izbor?
Prikaz događaja/priče koji se odnose na djecu u dobi do 18 godina; a uključuje barem jedno od polja: kazališnu umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), filmsku umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika), glazbenu umjetnost, likovne umjetnosti, primijenjenu umjetnost, plesnu umjetnost i umjetnost pokreta, dizajn, književnost i interdisciplinarno umjetničko polje;
Umjetničke aktivnosti i događaji te priče koje se u radovima prikazuje treba povezati s mentalnim zdravljem, dobrobiti i promociji prava djece i mladih, socijalnim i obrazovnim vještinama, općeljudskim vrijednostima;
Priče o natjecanjima, izvannastavnim aktivnostima, školskim projektima i projektima u zajednici, javnim događanjima i inicijativama u kojima se djeca i mladi (i šira zajednica) uključuju u umjetničke aktivnosti s ciljem: popularizacije umjetnosti među djecom i mladima, poticanja povezanosti zajednice, inkluzije i općenito socijalnog uključivanja djece i mladih (osobito u krajevima s nedovoljno takvih sadržaja);
Utjecaj i značaj glazbenih, plesnih i likovnih pedagoga i drugih stručnjaka iz područja književnosti, kiparstva, arhitekture, filma i stripa u životu djece koja se bave umjetnosti;
Promicanje stvaralačkog potencijala, smisla za „lijepo“ te kreativnih inicijativa kod djece i mladih te u sustavu odgoja i obrazovanja;
Povezivanje umjetničkog odgoja s razvojem socijalnih i emocionalnih vještina, morala, sposobnosti kritičkog razmišljanja, smisla za estetiku, slobodu i transformaciju društva kroz umjetnost i „lijepo“.
Koje teme i sadržaji novinarskih radova neće u uži izbor?
Najave i izvještaji s jednokratnih manifestacija u kojima djeca nisu aktivni sudionici;
Izvještaji o uspjesima u glazbenim natjecanjima djece bez povezivanja umjetnosti s njezinim značenjem za obrazovni, socijalni i emocionalni razvoj i dobrobit.
Grad Zagreb sufinancira projektne aktivnosti. Partner u projektu je Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu. Sadržaj je u isključivoj odgovornosti Pragme i niti pod kojim uvjetima ne održava mišljenje Grada Zagreba.
Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, stranica Udruge Pragma pohranjuje kolačiće (cookies).Prihvaćam!Više informacija!
Kolačići
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.