Udruga Pragma je 15. studenog 2013. g. uputila očitovanje na nacrt Strategije obrazovanj
Primjećujemo kako je Strategija izrazito usmjerena osnivanju koordinacijskih tijela (radnih skupina, centara, timova…) i izradi dokumenata (kurikuluma, planova, drugih strategija…) koje zahtijevaju vrijeme za realizaciju i troškove obavljanja takvih poslova. Poučeni iskustvima rada drugih državnih tijela, smatramo da ukoliko Strategija ne bude obuhvaća detaljne akcijske planove i izdvajanje financijskih sredstava, provedba planiranih mjera neće biti moguća.
Strategija se primarno odnosi na obrazovnu funkciju škola – stjecanje znanja, kompetencija, vještina i nije dovoljno naglašena odgojna komponenta. Smatramo da su ključna dva faktora: povećanje broja stručnih suradnika (pedagoga, psihologa, socijalnih pedagoga, kao i potreba za vraćanje socijalnih radnika u škole) i provođenje odgojnih-preventivnih programa. Odgojna komponenta mora biti usko vezana uz nastavni sadržaj, odnosno biti njen preduvjet, posebno kada je u pitanju razvoj emocionalnih i životnih vještina te društveno poželjnih vrijednosti. One, iako se uče na kognitivnoj razini, zahtijevaju konkretnu i istovremenu primjenu u životu djece.
Kao Udruga koja usko surađuje s osnovnim i srednjim školama, uviđamo da u školama posebno nedostaju programi usmjereni emocionalnom opismenjavanju, dok su emocionalna pismenost i inteligencija (sposobnost prepoznavanja, izražavanja, kontrole i integriranja emocija), odnosno poteškoće u emocionalno-socijalnom funkcioniranju, usko povezane s motivacijom za školu i učenje, tj. s akademskim uspjehom.
Budući je današnje društvo, a posebno djeca i mladi – društvo medija, tj. mediji postaju jedan od najutjecajnijih odgajatelja naše djece – potrebno je sustavnije provoditi i medijsko opismenjavanje u školama, radi razvoja kritičkog razmišljanja, posebno u suradnji sa stručnjacima – novinarima, znanstvenicima i organizacijama civilnog društva. Smatramo da ova Strategija može biti korak prema odgovarajućoj regulaciji i promociji medijske pismenosti među djecom i mladima.
Od posebnih kategorija učenika u Strategiji se najviše se spominju učenici s teškoćama u razvoju i daroviti učenici – skrećemo pozornost na neke kategorije učenika koje se nalaze između ta dva pola: učenici koji dolaze iz disfunkcionalnih obitelji (posebno djeca iz sustava socijalne skrbi i koja iz njega izlaze kada postanu punoljetna), učenici u riziku i s razvijenim poremećajima u ponašanju, učenici s teškoćama u emocionalnom i socijalnom funkcioniranju, učenici u riziku i koji su ispali iz sustava redovnog obrazovanja – takvim je učenicima također potrebna posebna pozornost, podrška i pomoć, ne samo škoskog osoblja već i cijele zajednice, radi njihovog uspješnijeg i kvalitetnijeg obrazovanja i kasnije zapošljavanja
Radi racionalizacije troškova, rasterećenja nastavnog/stručnog osoblja škola, bilo bi posebno važno naglasiti ulogu organizacija civilnog društva i drugih organizacija koje se bave djecom i mladima, a koje mogu pružati kvalitetnu podršku učenicima, obiteljima i školskom osoblju te olakšavati adaptaciju, integraciju (inkluziju), razvoj i uspjeh učenika u školama. Organizacije civilnog društva mogu biti brz, kvalitetan i učinkovit resurs-partner za škole, do sada nedovoljno iskorišten, a suradnja s njima je također često prepuštena na volju ravnatelja i stručnih suradnika. Različite organizacije mogu odgovoriti na različite potrebe učenika.
Osim navedenih načelnih primjedbi, Pragma je dala i konkretne prijedloge za poboljšanje poglavlja „Cjeloživotno učenje“, „Strategija predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja“ i „Obrazovanje odraslih“.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.