Što je učinkovito u prevenciji?

Stručnjaci uključeni u prvu konferenciju Mreže za socijalno i emocionalno učenje u Zagrebu, održane u travnju 2024. godine, slažu se kako postoje jasna obilježja učinkovitih preventivnih programa:

  • traju dugo – obično tijekom cijele školske godine (nisu jednokratne aktivnosti – predavanja) i provode se u suradnji s roditeljima i stručnjacima;
  • dobra su iskustva provedbe aktivnosti unutar roditeljskih sastanaka, kao i edukacije roditelja putem vijeća roditelja (tamo gdje su ona aktivna);
  • uključuju djecu i roditelje u zajedničke aktivnosti (osobito ako su unutar redovnog obrazovnog sustava); često se uz roditelje u aktivnosti uključuju bake i djedovi, i tamo gdje nedostaje roditeljska podrška mogu biti dobar izvor podrške djeci;
  • provode se unutar ustanova i izvan njih – tamo gdje se mladi okupljaju i druže (danju, ali i kod večernjih izlazaka);
  • usmjerene su jačanju socijalnih i emocionalnih vještina djece i mladih te njihovom mentalnom zdravlju (obrađivanje tema odgovornosti, samoregulacije i roditeljskog odgoja te obiteljskih odnosa, depresivnih i anksioznih stanja kod djece i mladih i sl.), a ne samim sredstvima ovisnosti i na njihovo korištenje;
  • uključuju medijsku pismenost i nove online opasnosti u području ovisnosti – prije svega kockanja.

Sudionici se slažu kako su važna školska pravila i okruženje usmjereno prevenciji, kao i jasni zakoni usmjereni nadzoru i kažnjavanju prekršitelja (npr. prodaja cigareta ili alkohola, odnosno igre na sreću kod maloljetnika). Također, slažu se i kako povećanje cijena može imati preventivni učinak za adolescente koji nemaju svoje prihode nego ovise o roditeljima, a prema njihovom iskustvu, marketinške aktivnosti industrija koje promiču „odgovorno konzumiranje” nemaju preventivne učinke.

U radu s roditeljima – osobito onim čija djeca iskazuju probleme u ponašanju, stručnjaci ističu problem prevelikog zaštićivanja djece i mladih (odbacivanje odgovornosti, nesposobnost nošenja s frustracijama, narcizam), odgoj bez dovoljnih znanja o razvojnim fazama djeteta, učinkovitim i neučinkovitim roditeljskim postupcima, te odbijanje pravila (škole, odnosno zajednice – zakona; umanjivanje vrijednosti samih pravila – voluntarizam u poštivanju normi).

Prema vašem mišljenju, što je učinkovito u prevenciji? Javite nam putem obrasca: https://forms.gle/BTDnFFzFHssqoVvJ8, a vaše povratne informacije ćemo ugraditi u buduće aktivnosti unutar odgojno – obrazovnih ustanova.

Programske aktivnosti programa “Online i uživo – program prevencije na svim platformama” provode se uz financijsku potporu Ministarstva zdravstva. Sadržaj dokumenta u isključivoj je odgovornosti Udruge i ni pod kojim uvjetima ne može se smatrati kao odraz stajališta Ministarstva zdravstva.